Pelajar OKU cipta sejarah


Keazaman yang tinggi untuk berjaya sama seperti insan normal lain membuatkan Norhamizah Idros bertekad mencipta sejarah sebagai pelajar orang kurang upaya (OKU) pertama mendaftarkan diri dalam bidang Kejuruteraan Elektronik di Universiti Sains Malaysia (USM) di sini.
Bagi Norhamizah, 19, biarpun bergelar pelajar OKU kerana lumpuh dan terpaksa bergerak menggunakan kerusi roda khas, namun ia tidak melemahkan semangatnya untuk bergelar pelajar di kampus Kejuruteraan USM di Transkrian.
Menurut bekas pelajar Kolej Matrikulasi Selangor itu, dia amat gembira kerana USM memberinya peluang melanjutkan pengajian ke Universiti Apex itu dan berharap untuk menjadi pelajar cemerlang suatu hari nanti.
"Saya berharap agar pensyarah dan rakan-rakan boleh menerima keadaan diri ini serta membimbing dan membantu menjadi pelajar yang lebih berkebolehan.
"Selain itu, saya juga ingin menjadi perangsang kepada adik-adik OKU yang masih di bangku sekolah," kata anak jati Taman Kaya, Taiping itu.
Norhamizah ditemui selepas majlis bacaan ikrar 739 pelajar baru yang mengikuti bidang kejuruteraan di USM hari ini.
Tambah pemegang biasiswa Shell itu lagi, keluarganya menjadi pendorong utama sehingga bergelar pelajar cemerlang di kolej matrikulasi dan mendapat Purata Nilai Gred Kumulatif (PNGK) 4.00.
Selain itu katanya, kejayaan kakak sulungnya yang juga graduan USM, abang keduanya berkelulusan universiti Amerika Syarikat (AS) dan abang ketiganya yang bakal bergelar graduan Universiti Teknologi Petronas (UTP) adalah juga pemangkin kepada semangatnya untuk belajar sehingga ke tahap sekarang.
"Saya tahu bidang kejuruteraan bukannya mudah, namun saya berazam melakukan yang terbaik sepanjang tempoh pengajian di sini untuk mencapai impian sebagai Jurutera Elektronik satu hari nanti.
"Saya yakin hanya kejayaan saja dapat membalas jasa arwah bapa, Idros Ishak yang meninggal dunia seminggu selepas saya memasuki kolej matrikulasi dan ibu, Saadiah Awang yang banyak berkorban untuk kami sekeluarga," ujarnya.
Sementara itu, Naib Canselor USM, Prof. Datuk Dr. Omar Osman berkata, pihaknya amat berbesar hati kerana Norhamizah memilih universiti ini dan dia adalah pelajar OKU pertama mendaftar di kampus kejuruteraan.
Jelasnya, pihak universiti akan menyediakan kemudahan terbaik untuk keselesaan Norhamizah.

No comments

Powered by Blogger.