Perbankan

Apa Itu Perbankan?
Anda tentu tahu pekerja bank kerja di bank dan semuanya hanyalah berkenaan bagaimana institusi kewangan diuruskan. Ya benar. Dalam bidang ini anda juga akan meneroka dunia pasaran kewangan yang menarik dan mencabar serta pelbagai perkhidmatan berkaitan kewangan. Apa sahaja yang membabitkan kewangan, anda perlu meminati nombor, suka menyelidik dan menganalisis, satu panduan untuk berjaya dalam kerja yang sukar dan mempunyai saingan yang sengit.
Pengkhususan
·       Perbankan Antarabangsa
Semuanya berkenaan amalan perbankan antarabangsa moden - kesan industri perbankan global, transaksi perbankan merentasi sempadan negara, yayasan ekonomi perbankan, dan pasaran kewangan.
·       Perbankan Pelaburan
Ia adalah bidang perbankan yang berkaitan dengan selok- belok kewangan korporat – membantu memperoleh dana perniagaan, membuat keputusan ke atas urus niaga perniagaan, memberi khidmat nasihat mengenai penggabungan dan pengambilalihan, menjejak trend pasaran dan lain-lain. Ia merangkumi pelbagai aktiviti seperti menjual dan perdagangan sekuriti (saham dan bon); menyediakan khidmat nasihat kewangan dan pengurusan aset.
·       Perbankan Islam/Syariah
 Bidang perbankan yang menjalankan urus niaga berdasarkan prinsip perundangan Islam dan ia mengaplikasikan  ekonomi Islam. Ia berbeza dengan perbankan konvensional  dengan ia beroperasi berdasarkan undang-undang syariah  dengan prinsip asasnya ialah berkongsi keuntungan dan kerugian dan larangan ke atas kadar faedah dalam pinjaman.
 INDUSTRI PERBANKAN MALAYSIA
 Liberalisasi – Pada 2009, kerajaan mengumumkan rancangan untuk meliberalisasikan industri perbankan Malaysia yang  dijadualkan bermula pada 2009 hingga 2012. Ia bermakna bank asing bebas membuka cawangannya dan beroperasi di  Malaysia dengan sebelum ini ia tidak dibenarkan bagi menyekat pertumbuhan bank asing dan melindungi bank  tempatan. Liberalisasi ini juga menjadikan bank tempatan seperti Maybank dan CIMB berkembang ke seluruh negara  bagi memperkukuhkan kedudukan mereka sebelum kedatangan bank asing.   Perkembangan ini mewujudkan peluang  pekerjaan dalam industri ini.
 Kewangan Islam – Malaysia merancang untuk menjadi hab kewangan Islam. Untuk merealisasikan rancangan ini,  kerajaan membenarkan bank asing mengembangkan operasi perbankan Islam.
Pekerjaan
Pendapatan tahunan (RM)
Perbankan Pelaburan
        80,000 -240,000
Perbankan Swasta
        80,000 – 200,000
Perbankan Korporat
       50,000 – 190,000
Perbankan Komersial
       40,000 – 130,000
Analisis Perniagaan
       48,000 – 100,000
Operasi Kewangan
        42,000 – 130,000
Prospek Kerjaya
Graduan dalam bidang ini boleh memulakan kerjaya di bank dan dalam industri lain seperti sekuriti, insurans, pengurusan dana pengurusan perbendaharaan korporat, pelan kewangan  dan nasihat pelaburan.     
Program ini ditawarkan di institusi berikut:
Public University (4)

No comments

Powered by Blogger.